Робота з дітьми потребує творчого пошуку, цікавих ідей, нестандартних рішень. Працюючи з дошкільнятами на заняттях з підготовки до школи, намагаюсь бути «в тренді», використовувати сучасні техніки та методики в роботі. Ось другий рік поспіль у власний авторський курс «Незабаром до школи» додала елементи критичного мислення та рефлексії. Лексичні теми, розроблені на навчальний рік, підібрані таким чином, щоб кожен дошколярик зміг взяти участь в обговоренні актуальних тем, попрацювати в групах, розробити та захистити власний проект, а головне – зміг висловити власну думку, почути інших та БУТИ ПОЧУТИМ!
Цікаво, що відповіді на мої дорослі питання, також дорослі! «Чи може людина прожити без тварин?», «Що станеться, якщо зникне вона на землі?», «Ким я уявляю себе у майбутньому?»

Особливо приємно, коли наприкінці заняття діток переповнюють позитивні емоції та щирі почуття від проведеного уроку.
Хочу поділитися з Вами знахідками, а також власними авторськими техніками, які використовую в роботі зі своїми вихованцями.
Отже, «Рефлексія на заняттях. Дошкільний вік».

Як педагог може дізнатися, чи діти добре засвоїли навчальний матеріал, чи їм сподобалося працювати на уроці? В нагоді стає…рефлексія!

“Навичка, яка дозволяє не тільки контролювати спрямованість уваги, а й усвідомлювати власні думки, відчуття і загальний стан. Завдяки рефлексії людина має можливість спостерігати за собою збоку і бачити себе очима людей, які її оточують. Рефлексія – це будь-які наміри особистості, спрямовані на самоаналіз. Вони можуть проявлятися в оцінці своїх вчинків, думок і подій. Від того, наскільки людина освічена і вміє себе контролювати, залежатиме глибина рефлексії”. (О. Журибеда)

Вміння оцінити свою роботу дуже важлива навичка в дорослому житті, яку ми можемо починати формувати вже в дошкільному віці. Наприкінці кожного заняття ми з дітками проводимо рефлексію, щоб відслідкувати перебіг уроку, було цікаво чи нецікаво, відчуваємо позитивні емоції чи негативні, щось нове дізналися чи систематизували наявні знання, стане отриманий досвід цінністю чи ні.

Вправа «Долонька»
Мета: підбиття підсумків заняття, звернення до почуттів та переживань, проектування майбутньої діяльності, формування пізнавального інтересу
Хід проведення: педагог малює на дошці/фліпчарті долоню (можна використати друкований малюнок) і записує відповіді дітей. Кожен пальчик – це місце, для відповідей на запитання.

Техніка «Рефлексивна мішень»
Мета: формування ставлення до змісту заняття, простеження позитивних та негативних сторін та власних досягнень, оцінка діяльності педагога та учасників навчального процесу.
Хід проведення: педагог розміщує на дощці мішень, яка розділена на кілька частин: «оцінка своєї діяльності», «оцінка діяльності педагога», «оцінка змісту», «оцінка форми та методів взаємодії». Кожен учень може зробити чотири «постріли» – у кожен сектор по одному (позначаємо ручкою або магнітом). Якщо не сподобалося, то дитина обирає 0, якщо середньо –5, якщо все сподобалося – то буде ближче до середини. Чим ближче до цілі – тим більший бал. Оцінюється робота дитини на занятті, підготовка вчителя, чи сподобалось заняття вцілому, наскільки сподобались вправи та ігри на уроці.


Вправа «Назви одним словом»
Мета: фіксування емоційно-чуттєвого стану, підбиття підсумків заняття.
Хід проведення: дітки стають в коло. По черзі кожен має підсумувати хід заняття лише 1 словом.


Вправа «Рюкзак»

Мета: виділення головного, визначення важливості матеріалу, залучення до роботи всіх учнів, отримання інформації про методи роботи, що сподобались.
Хід проведення: наприкінці заняття всі стають в коло. Педагог тримає в руках рюкзак (можна картинку або іграшковий наплічник) і говорить: «В рюкзак кладуть тільки необхідні речі, потрібні для подорожі в далеку мандрівку. Давайте і ми з вами покладемо в нього ті важливі знання та уміння, які ви отримали на занятті сьогодні». Діти по черзі висловлюють свої думки і відповіді уявно складають у рюкзак.

Робота з дітьми потребує творчого пошуку, цікавих ідей, нестандартних рішень, а ще сили, хоробрості, вміння бачити їх такими, які вони є … без прикрас. Хороші, розумні, з характером, сором’язливі, але такі МОЇ.
З любов’ю до дітей!
Наталія Вовкула, педагог дошкільної освіти,
викладач центру сучасної освіти та розвитку “Щаслива родина”,
тренер Асоціації дитячих центрів України

« »